بررسی کامل مضرات قابلمه پیرکس

مضرات قابلمه پیرکس شامل محدودیت در پخت غذاهای متنوع، احتمال ترک خوردگی، عدم استفاده مستقیم بر روی شعله گاز و … می باشد. قابلمه های پیرکس در کنار قابلمه چدن و گرانیت، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. شکل ظاهری آن ها شفاف است و شما می توانید روند پخت غذا را مشاهده کنید. نه تنها قابلمه پیرکس، بلکه تمام ظروفی که از شیشه بوروسیلیکات ساخته می شوند در برابر حرارت مقاوم هستند. اما بهتر است آن ها را به طور مستقیم بر روی شعله گاز قرار ندهید. در این مطلب به مضرات قابلمه پیرکس خواهیم پرداخت.

خرید قابلمه پیرکس چیست؟

اگر بخواهیم به مهم ترین مضرات قابلمه پیرکس اشاره کنیم باید بگوییم که محدودیت در پخت غذاهای متنوع، احتمال ترک خوردگی، عدم استفاده مستقیم بر روی شعله گاز و … از مهم ترین موارد تلقی می شود. معمولا ظروفی که در آشپزخانه برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند از پیرکس ساخته شده اند. اما توصیه می کنیم در هنگام خرید این ظروف به برند و کیفیت آن توجه داشته باشید. در حال حاضر برندهای متعددی از جمله لیدوما، پیرکس و … در تولید این ظروف فعالیت می کنند. قابلمه لیدوما علاوه بر نوع چدنی و گرانیتی در زمینه فروش ظروف پیرکس نیز فعالیت می کند. از دیگر محصولات لیدوما می توان به تابه رژیمی، استیک پز و … نیز اشاره کرد.

اغلب افرادی که به دنبال یافتن مضرات قابلمه پیرکس هستند به خوبی با مزایای آن هم آشنایی دارند. پیرکس نوعی شیشه است که ضریب حرارتی پایینی دارد و هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد دچار شکستگی و ترک خوردگی نمی شود. اما بهتر است این ظروف را به طور مستقیم بر روی شعله گاز قرار ندهید. خانم های خانه دار علاقه زیادی به قابلمه پیرکس و سایر ظروف آن دارند. زیرا در برابر عوامل شیمیایی، الکتریسیته، رنگ پذیری و … مقاوم اند و از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند.

معایب و مضرات قابلمه پیرکس

در مطالب گذشته به راهنمای خرید قابلمه پیرکس و نکات مهم در هنگام خرید آن اشاره کردیم. قطعا این ظروف زیبا علی رغم تمام مزایایی که به همراه دارند، ایراداتی نیز متوجه آن هاست که در برخی از مواقع، استفاده از آن ها را با محدودیت مواجه می کند. ناگفته نماند که قابلمه های پیرکس که از شیشه خاصی تولید می شوند به دمای بالا برای پردازش و ساخت نیازمندند. در واقع پروسه تولید آن ها مقداری پیچیده است.

نیاز به زمان زیاد برای تغییر دما

معمولا ظروف و قابلمه های پیرکس را درون فر قرار می دهیم تا محتویات آن به خوبی پخته شود. توجه داشته باشید که زمان مورد نیاز برای خنک شدن این ظروف نسبت به ظروف فلزی بیشتر است. توصیه می کنیم علاوه بر زمان پخت، دما را نیز در حالت مناسب قرار دهید تا غذا در مدت زمان تعیین شده کاملا پخته شود. در غیر این صورت غذا بیش از حد پخته می شود و احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد.

بررسی مضرات قابلمه پیرکس

عدم استفاده بر روی شعله مستقیم

یکی از مزایای ظروف پیرکس این است که در برابر تغییر دما مقاومت زیادی دارند. اما این موضوع به معنای آن نیست که می توانید آن ها را به طور مستقیم بر روی شعله گاز قرار دهید. این محدودیت به عنوان یکی از مضرات قابلمه پیرکس تلقی می شود. اما امکان قراردادن آن درون مایکروویو، فر و … وجود دارد. اگر به هر دلیلی مجبور هستید این ظروف را بر روی شعله گاز قرار دهید باید از شعله پخش کن در زیر آن استفاده کنید.

عدم پخت غذاهای متنوع

معمولا طیف وسیعی از غذاها مانند انواع خورش، سوپ، لازانیا و … درون قابلمه پیرکس آماده سازی می شوند. اما شما نمی توانید از آن برای غذاهای سرخ کردنی استفاده کنید. زیرا در هنگام سرخ کردن مواد غذایی، حرارت زیادی به قابلمه یا تابه جذب می شود و این امر می تواند باعث شکستگی ظروف شود. نکته مهمی که برای جلوگیری از شکستگی این ظروف وجود دارد عدم تغییر ناگهانی دما آن ها می باشد. از مضرات قابلمه پیرکس و ایرادات آن این است که اگر قابلمه داغ باشد و به یکباره آب سرد درون آن بریزید احتمال شکستگی و ایجاد ترک در آن افزایش پیدا می کند.

معایب قابلمه پیرکس

عدم مقاومت در برابر حرارت

حتما تا به حال شنیده اید که ظروف پیرکس، نشکن هستند. قطعا شیشه پیرکس نسبت به شیشه معمولی از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار است. اما همچنان به مراقبت زیادی نیاز دارد تا دچار خردشدگی نشود. پیشنهاد ما این است که قبل از قراردادن قابلمه پیرکس در فر، سطح آن را بررسی کنید و اگر دارای ترک است از قراردادن آن درون فر خودداری کنید. زیرا حرارت موجود در فر می تواند تعداد ترک ها را افزایش دهد و باعث خرد شدگی آن شود.

نتیجه گیری !

پس از آنکه مزایا و مضرات قابلمه پیرکس را مورد بررسی قرار دادیم باید به این نکته اشاره کنیم که ظروف پیرکس جزو سالم ترین ظروف آشپزخانه محسوب می شوند. زیرا هیچ نوع تعاملات شیمیایی با مواد غذایی ندارند و به همین دلیل تاثیرگذاری آن ها بر روی طعم و رنگ غذا خنثی می باشد. شما می توانید علاوه پخت غذا در قابلمه پیرکس، آن را در همین ظرف نگهداری کنید. لازم به ذکر است که شستن و ضدعفونی کردن آن ها بسیار ساده است و می توانید آن ها را با خیال راحت درون ماشین ظرفشویی قرار دهید.

مضرات قابلمه پیرکس

اگر تمایل دارید شستشوی دستی انجام دهید بهتر است از ابرهای نرم استفاده کنید. زیرا زیبایی ظروف پیرکس به شفافیت آن هاست. اگر از سیم ظرفشویی برای تمیز کردن آن کمک بگیرید بر روی سطح آن خط و خش می افتد و شفافیت آن را کم می کند.

امتیاز دهید
4.6/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *